fbpx

Van een negatief naar een positief zelfbeeld. Hoe doe je dat? Hoe positiever je zelfbeeld, hoe fijner voor jezelf. Dat geeft zelfvertrouwen en innerlijke kracht, waardoor jij die stappen durft te maken die jij wilt in je leven. Een negatief zelfbeeld daarentegen zorgt voor onzekerheid en angsten. Hoe transformeer jij je zelfbeeld van negatief naar positief?

Laat ik jou eerst eens vragen hoe jij het beeld dat jij van jezelf hebt zou waarderen, als 0 heel negatief is en 10 heel positief, welke waarde zou jij jouw zelfbeeld dan toekennen?

0———1———2———3———4———5———6———7———8———9———10

Een positief zelfbeeld bestaat uit:

  • Zelfacceptatie
  • Geloof in jezelf
  • Vertrouwen in jezelf
  • Zelferkenning

Het beeld dat je van jezelf hebt is niet altijd gelijk aan het beeld dat de omgeving van jou heeft. Het kan zijn dat de mensen om jou heen volledig in jou geloven, terwijl jij nog steeds twijfelt of je het wel kan. Het beeld dat de omgeving van jou heeft, draagt wel bij aan een positiever beeld van jezelf. En toch zegt een innerlijk stemmetje in jezelf: Het is niet waar! Herkenbaar?

Het ontstaan van ons zelfbeeld

Als klein kind had je waarschijnlijk nog een heel positief beeld van jezelf. Kleine kindjes trekken zich meestal tot een jaar of twee niets aan van wat andere mensen van hun vinden. Ze hebben nog geen schaamte en zijn heerlijk onbevangen. Ze vergelijken zich nog niet met anderen en pas rond het tweede jaar worden ze zich bewust van zichzelf. Dan herkennen ze zichzelf in de spiegel “Ah, dat ben ik!” en wordt het zelfbeeld gevormd. Een kind leert positief over zichzelf te denken, door wat de ouders/opvoeders tegen het kind zeggen. Als ze constant bevestigt krijgen dat ze het goed doen, dat ze geaccepteerd en gewaardeerd worden, dan ontwikkelen ze een positief zelfbeeld.

Tussen de 0 en 7 jaar bevind het brein zich nog in thetafase. Dit is de ontvankelijke fase, waarbij het brein alles aanneemt voor waar. Dus als de ouders/ opvoeders het kind steeds bevestigen dat die iets kan, ook al is het lastig, dan bouwt dat kind veel zelfvertrouwen op. Het kind neemt datgene wat hem of haar veel vertelt en dus bevestigt wordt, voor waar aan. Dat vormt de overtuiging en uiteindelijk het levensprogramma.

Wanneer ontstaat een negatief zelfbeeld?

Telkens als jij als kind zijnde of op latere leeftijd iets vervelends hebt ervaren, dan deed je niet alleen beperkende overtuigingen op, als “ik hoor er niet bij, ik ben niet goed genoeg, ik wordt afgewezen”, maar verloor je ook positieve gevoelens als “eigenwaarde, zelfvertrouwen, zelfacceptatie”. Hierdoor werd jouw zelfbeeld telkens iets minder positief, oftewel iets negatiever. Hoe meer vervelende ervaringen je hebt meegemaakt en heftiger deze ervaringen waren, hoe negatiever jij over jezelf bent gaan denken. Het vervelende is, dat je niet alleen te kampen hebt met jouw eigen negatieve zelfbeeld en daardoor onzeker en angstig bent geworden, maar dat dit vaak gepaard gaat met boosheid naar jezelf.

Hoe ontwikkel je een positief zelfbeeld?

Eigenlijk zou de vraag moeten zijn: Hoe laten we de negatieve overtuigingen die we over onszelf hebben los en hoe halen we ons positieve zelfbeeld (want ooit hadden we die nog!) terug? Oftewel hoe transformeer jij je zelfbeeld van negatief naar positief?

Laten we samen eens een leuke bewustzijnsoefening doen. Want persoonlijke ontwikkeling moet ook leuk zijn om te doen!

Om jouw positieve zelfbeeld terug te halen willen we:

  • Van zelfafwijzing naar zelfacceptatie
  • Van Ongeloof in jezelf naar geloof in jezelf
  • Van Wantrouwen in jezelf naar vertrouwen in jezelf
  • Van Zelfontkenning naar zelferkenning

Zelfafwijzing transformeren naar zelfacceptatie

Accepteren zoals je bent, met al je prachtige imperfecties (haha) begint met jezelf niet meer af te wijzen. Ga eens bij jezelf te raden op welk vlak jij jezelf afwijst? En goed als je jouw inzichten voor jezelf opschrijft. Wellicht in de rol als ouder, partner, kind, broer/zus? Of wellicht op een bepaald vlak?

Ongeloof in jezelf transformeren naar geloof in jezelf

Je kunt pas geloof in jezelf ontwikkelen als je weet op welk vlak je niet gelooft in jezelf. In welke situatie wordt jij getriggerd op ‘ongeloof in jezelf’? Zo kan het bijvoorbeeld zijn, dat je op sociaal vlak je heel zelfverzekerd voelt, maar dat je als je iets nieuws gaat ondernemen je onzeker wordt. Wellicht omdat je angst hebt voor het onbekende. Als je dan die angst zou loslaten ga je vanzelf volledig in jezelf geloven.

Wantrouwen in jezelf transformeren naar vertrouwen in jezelf

Wantrouwen ontstaat door vervelende dingen die je in het verleden hebt meegemaakt. Vaak zijn dat situaties, die je vooraf niet aan zag komen en waarbij je jezelf iets verwijt. Stel bijvoorbeeld dat je met iemand om bent gegaan, die jou heeft bedonderd. Dan geven we vaak onszelf de schuld, dat we het niet hebben aangevoeld. Ons vertrouwen is geschaad. Niet alleen in die ander, maar ook in onszelf. Hoe had ik zo stom kunnen zijn… Herkenbaar? Ga eens bewust na waar het wantrouwen dat jij hebt vandaan komt?

Zelfontkenning transformeren naar zelferkenning

Mag jij er zijn van jezelf? Waardeer jij jezelf? Vanuit zelfontkenning haal jij jezelf constant naar beneden. Je gaat twijfelen aan jezelf. Vaak speelt dat innerlijke stemmetje constant op, die ervoor zorgt dat je vanuit je hoofd gaat opereren in plaats van uit je hart. Je negeert in wezen je eigen gevoelens. Wat je jezelf kunt afvragen is: Luister jij echt naar jezelf? Niet naar jouw innerlijke criticus die opspeelt, maar naar jouw gevoel. Jouw intuïtie.

Mooi dat je je nu bewuster bent. Transformatie kan pas ingezet worden na herkenning, erkenning en acceptatie. Deze stappen zijn nodig omdat je jezelf natuurlijk niet bewust afwijst, niet vertrouwt, niet waardeert. Je zou niets liever willen. Maar je doet dit onbewust. Dat maakt het misschien moeilijk om te veranderen, maar zeker niet onmogelijk. Jouw zelfbeeld transformeer je van negatief naar positief door zelfafwijzing, wantrouwen en ongeloof in jezelf en zelfontkenning los te laten en zelfacceptatie, vertrouwen en geloof in jezelf en zelferkenning terug te halen.  Wil je weten hoe? Vraag dan hier  mijn gratis kennismakingsvideo aan. De training zal je in je mailbox ontvangen en kun je lekker thuis kijken op jouw moment.

Liefs Rachel

2 reacties. Reactie plaatsen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu

Stuur mij de kennismakingsvideo!

Doe mee!

Stuur mij de kennismakingsvideo!